Skånekost

14. juni 2016

Alder:
12 mdr.

Skånekost

Hej Helen,

Det går heldigvis bedre med putingen, dit råd om bl.a. at sidde sammen med ham virker..... Så vi tager det stille og roligt og langsomt.... har nu fået troen tilbage på at han nok skal lære at finde roen selv når jeg har lært ham det på den gode måde :0

Jeg har et spørgsmål ang. kost til en (snart) 1 årig.

Jeg altid ammet min dreng. Han har aldrig villet have MME. Hverken i kop, sutteflaske, tudekop el. lign. Han har fået lidt sødmælk, men det er ikke noget han er meget for.

Når jeg nu ikke ammer ham mere, spekulerer jeg noget på om han ernæringsmæssigt er dækket godt nok ind når han ikke vil have mælk. Normalt er han god til at spise pasta, kartofter, kogte grøntsager og kød. - Ymer får han som mellemmåltid. Mos vil han helst ikke have mere, - for det meste kun mad i stykker til frokost og aften, - som han helst selv vil spise.

Han får havregrød til morgenmad med lidt mælk i - men han nærmer sig jo slet ikke den anbefalede 0,5 l. på et døgn.

Skal jeg give ham et kosttilskud, eller evt. bare kalk? - Gør man det til så små?

Men han har i lang tid - omkring 3 uger haft MEGET lind afføring. Det er for det meste ikke vandtynd, og det er for ...

Annonce

... det meste "Kun" 2 gange i døgnet, derfor tænker jeg ikke det er diarré - men jeg undrer mig noget over det. (ved ikke om det kan hænge sammen med at jeg stoppede med at amme.... det er ca 4 uger siden).

Nu har jeg forsøgt at skåne hans mave, og hovedsageligt give ham skånemad, men jeg synes ikke rigtig det hjælper... Det skal dog siges han jo har været i vuggestue, hvor han jo har fået alm. mad.

Et par gange har han fået helt hvidt brød (vi plejer normalt at spise brød med fiber i - han får selvfølgelig ikke med kerner) - begge gange har han kastet det op igen om aftenen/natten.

Hans historik taget i betragtning (meget urolig, ørebarn, 2-3 behandling for astmatisk bronkit mm.) tænker jeg på om jeg skal til at overveje om det kan være noget allergi?

Er det en overreaktion fra min side...... måske det bare er "starts-vanskeligheder" pga. vuggestuestart. Jeg synes bare snart han trænger til noget varieret mad igen.

Har du evt nogle anbefalinger til noget mad jeg kan lave til ham, som skåner hans mave.... synes snart ikke jeg kan variere havregrød og ymer mere;0) Evt noget brød der har det rigtige indhold af fiber svarende til hans alder.

På forhånd tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39