Brev:
Skånekost
14. juni 2016
Alder:
12 mdr.
Skånekost
Hej Helen,
Det går heldigvis bedre med putingen, dit råd om bl.a. at sidde sammen med ham virker..... Så vi tager det stille og roligt og langsomt.... har nu fået troen tilbage på at han nok skal lære at finde roen selv når jeg har lært ham det på den gode måde :0
Jeg har et spørgsmål ang. kost til en (snart) 1 årig.
Jeg altid ammet min dreng. Han har aldrig villet have MME. Hverken i kop, sutteflaske, tudekop el. lign. Han har fået lidt sødmælk, men det er ikke noget han er meget for.
Når jeg nu ikke ammer ham mere, spekulerer jeg noget på om han ernæringsmæssigt er dækket godt nok ind når han ikke vil have mælk. Normalt er han god til at spise pasta, kartofter, kogte grøntsager og kød. - Ymer får han som mellemmåltid. Mos vil han helst ikke have mere, - for det meste kun mad i stykker til frokost og aften, - som han helst selv vil spise.
Han får havregrød til morgenmad med lidt mælk i - men han nærmer sig jo slet ikke den anbefalede 0,5 l. på et døgn.
Skal jeg give ham et kosttilskud, eller evt. bare kalk? - Gør man det til så små?
Men han har i lang tid - omkring 3 uger haft MEGET lind afføring. Det er for det meste ikke vandtynd, og det er for det meste "Kun" 2 gange i døgnet, derfor tænker jeg ikke det er diarré - men jeg undrer mig noget over det. (ved ikke om det kan hænge sammen med at jeg stoppede med at amme.... det er ca 4 uger siden).
Nu har jeg forsøgt at skåne hans mave, og hovedsageligt give ham skånemad, men jeg synes ikke rigtig det hjælper... Det skal dog siges han jo har været i vuggestue, hvor han jo har fået alm. mad.
Et par gange har han fået helt hvidt brød (vi plejer normalt at spise brød med fiber i - han får selvfølgelig ikke med kerner) - begge gange har han kastet det op igen om aftenen/natten.
Hans historik taget i betragtning (meget urolig, ørebarn, 2-3 behandling for astmatisk bronkit mm.) tænker jeg på om jeg skal til at overveje om det kan være noget allergi?
Er det en overreaktion fra min side...... måske det bare er "starts-vanskeligheder" pga. vuggestuestart. Jeg synes bare snart han trænger til noget varieret mad igen.
Har du evt nogle anbefalinger til noget mad jeg kan lave til ham, som skåner hans mave.... synes snart ikke jeg kan variere havregrød og ymer mere;0) Evt noget brød der har det rigtige indhold af fiber svarende til hans alder.
På forhånd tak.